Начало » Кръвна захар – защо е важно да е в норма

Кръвна захар – защо е важно да е в норма

Нивата на кръвната захар са едни от най-важните показатели за пълноценната функция на еритроцитите, нервните клетки и за цялостното здравословно състояние на организма. Промените в тези нива се отразяват на голяма част от органите в човешкото тяло. За нормални стойности на показателя на кръвна захар се считат от 3.3 до 5.5 милимола на литър. Това означава, че при здрав организъм нивата на кръвна захар в определени граници не се повишават прекалено много след хранене и не спадат прекалено при гладуване. Терминът “гликемия” е съчетание от думата глюкоза – обозначаваща нивото на кръвната захар + “емия” – обозначаваща състоянието на кръвта.
Трите основни нива при изследването са:
Хипогликемия – понижена (ниска) кръвна захар.
Хипергликемия – повишена (висока) кръвна захар.
Нормогликемия – нормални нива на кръвна захар в кръвта.
Свойството на организма да използва глюкозата се нарича глюкозен толеранс.
Когато след хранене кръвната захар не се повишава твърде много и за кратко време се връща към нормалните стойности става ясно, че глюкозния толеранс е нормален.
При нарушен глюкозен толеранс, след хранене кръвната захар се повишава повече, но и не се понижава достатъчно бързо в часовете след храненето. Тогава може да се говори за преддиабетно състояние. В случай, че кръвната захар е висока, става дума за захарен диабет. Количеството на захарите в кръвта се измерват и се изразяват в милимол на литър кръв. При висока кръвна захар – Хипергликемия стойностите на кръвната захар са над 6,7 ммол/л преди хранене и над 8,9 ммол/л два часа след хранене. Това състояние е свързано с хормона инсулин, който се произвежда от организма. Неспособността за регулирането на нивата на кръвната захар крие редица опасности за нервните клетки, кръвоносните съдове и цялостното състояние на здравето.
Ето и някои от симптомите, които могат да се появят в следствие на високи стойности:
– Поява на неутолима жажда, както и често уриниране;
– Завишено усещане за глад, дори и след хранене;
– Замъглено зрение и главоболие;
– Чувство на отпадналост и умора;
– Намалена концентрация;
– Втрисане, изпотяване, кожна сухота и сърбежи;
– Изтръпване на устните и/или крайниците;
– Дъх на ацетон в устната кухина;
– Немотивирана раздразнителност и дори гадене.

Въпреки, че нивата на кръвната захар при всеки организъм са строго индивидуални и имат връзка с начина на хранене, както и с наследствената предразположеност, предпазните мерки, които биха могли да се вземат в случай на високи стойности са свързани основно с правилен хранителен режим, прием на достатъчно витамини и минерали чрез храната, активност и движение и в по-тежките случаи, с допълнителен прием на инсулин, който се инжектира и разгражда в стомаха.
Психологическата и емоционална активност също използва по-високи енергийни ресурси.
Диабет може да се наблюдава при някои бременни жени. Той се нарича гестационен и обикновено отминава след раждане.
Поради сериозната опасност от поражения на бъбреци, кръвоносни съдове, нервна система и зрение, хората с установена диагноза диабет, трябва да провеждат лечението под задължително наблюдение от лекар.
Хипогликемия – понижена (ниска) кръвна захар.
Глюкозата е основен енергиен източник за организма за над 50% от клетките. Мазнините заемат второ място. Глюкозата се набавя посредством храната и след разграждането на различни по състав въглехидрати, циркулирайки във всички телесни течности и запасявайки с гликоген различните тъкани. Без достатъчно глюкоза, тялото също не е в състояние да функционира правилно. Когато е нарушен баланса на хранене или при наличието на свръхнатоварване, в съчетание с гладуване и недостиг на витамини и хормони, може да се стигне до състояние на хипогликемия. Първите общи симптоми, които се появяват понякога внезапно и траят няколко минути са:
– Разтреперване и сърцебиене;
– Бледост на лицето и безспокойство;
– Обилно изпотяване.
При хипогликемията може да се реагира бързо, тъй като е свързана с поемане на въглехидрати. При проява на първите симтоми може да се реагира с прием на лъжица мед, плодов сок или нещо солено. Първоначално това може да регулира нивото на кръвната захар. Ако хипогликемичният пристъп продължи да се проявява, симтомите могат да бъдат по-остри:
– Двойно или замъглено виждане;
– Раздразнителност, нервност, агресия, тревожност;
– Изтръпване, студенина и скованост на кожата;
– Главоболие и треперене;
– Нарушения на съня и постоянно чувство на изтощение;
– Чувство за обърканост и замайване, промяна в умствения статус.

Стойностите на кръвна захар, които са приети за норма са:
От 4,0 до 7,0 ммол/л, – в състояние на глад / преди хранене;
От 5,0 до 8,0 ммол/л, два часа след хранене;
Не по-малко от 6,0 ммол/л преди сън;
За регулирането на количеството на глюкозата в кръвта е отговорна задстомашната жлеза (панкреас). От нея се отделят три важни хормона – инсулин, амилин и глюкагон. Първите два регулират излишните нива, третият се активизира при недостиг и подава сигнали на тялото, че е необходимо допълнително количество в черния дроб. В случаи на нарушения на функциите с тази жлеза, в следствие на прием на големи количества захарни изделия, пикантни храни, алкохол, концентрацията на захари може рязко да се завиши.
Когато се приемат в умерени количества храните, които могат да повлияят благотворно на кръвните показатели за захар са:
Всички зеленчуци богати на фибри и витамини като зеле, ряпа, цвекло, моркови, тиквички, броколи. Подходящи са също и месото и рибата, които не съдържат тлъстини, яйца, извара и млечни продукти, ядки, плодовете с ниско съдържание на фруктоза: боровинки, малини, ягоди, както и ябълки, кайсии, портокали, ананас, лимон, киви, круши, праскови, но техният прием е желателно да се случва в първата половина на деня и да не надхвърля 200 грама дневно. Освен правилното хранене, важно за синтеза на инсулин е излагането на слънце. Доказан от медицината е факта, че физическите упражнения водят до понижаване на нивата на кръвната захар, но също ги регулират, при наличието на хипогликемия. Комбинацията спортуване или физическо натоварване на открито, с прием на достатъчно минерална вода или чай е препоръчителна за всеки.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *